مدیریت اصولی آشپزخانه صنعتی
برای افزایش کارایی و عملکرد رستوران، مدیریت نقش مهم و به سزایی دارد و می تواند نقش راهبردی و کلیدی را در رستوران ایفا کند. مدیر رستوران می تواند با کنترل و شرح وظایف دقیق پرسنل، بررسی عملکرد آن ها و تصمیم گیری های دقیق ، بر روی تمام بخش های رستوران اثر بگذارد. این اثرگزاری از کیفیت غذا گرفته تا فضای داخلی رستوران را در بر می گیرد .
یکی از مدیریتهای بسیار مهم در صنعت آشپزی، مدیریت آشپزخانه صنعتی است که در این نوشتار به بررسی آن میپردازیم.
نکات مدیریتی آشپزخانه صنعتی
دانستن نکات مدیریتی در هر آشپزخانه ای چنانچه تازه کار و یا دارای سابقه بالایی باشید می تواند کیفیت کاری شما را به شدت بهبود ببخشد. یک مدیر خوب، همیشه و در تمام حال دارای انرژی مثبتی است. دادن روحیه مثبت و روحیه آفرین می تواند در ارتباط بین پرسنل و همچنین ارتباط بین مشتریان و پرسنل اثر گذار باشد.
نباید فراموش کرد که این انرژی مثبت را مشتریان نیز به خوبی حس خواهند کرد، ولی چنانچه انرژی منفی حاکم باشد می تواند اثرات به شدت مخربی را در رستوران بیشت افراد ایجاد کند . هنگامی که پرسنل دارای انرژی مثبت و شاد باشند این حس را مستقیم به مشتریان نیز انتقال میدهند ، این موضوع باید شور و شوق را در پرسنل ایجاد کند تا بتوان نتیجه اثربخشی را مشاهده نماییم .
برنامه ریزی
برنامه مناسب برای آشپزخانه توسط مدیریت ایجاد می شود. مدیریت باید تمام نیازهای آشپزخانه را رصد و راه حل آن ها را نیز مد نظر داشته باشد . برنامه ریزی دقیق باعث می شود تمام پرسنل با اعتماد به نفس بالاتری کارها را انجام دهند و چنانچه مشکلی ایجاد شد با برنامه ای که مدیریت از پیش تهیه کرده است، مشکل ایجاد شده را رفع نمایند. این برنامه بایستی در طول زمان و شرایط جدید تغییر و بروزرسانی شود .
تعیین وظایف
ایجاد چارت وظایف در رستوران صنعتی می تواند تنش های بین پرسنل را کاهش دهد. هر شخص می داند چه مسئولیت هایی بر عهده دارد و چه وظایفی بر گردن اون است. دانستن این وظایف شخص را آگاه کرده تا بداند به انجام چه وظایفی مشغول باشد. یک مورد بسیار مهم در چارت وظایف توجه به این نکته می باشد که چنانچه شخصی به هر دلیلی سر کار خود حاضر نشد ، چه شخص دیگری بایستی مسئولیت او را نجام دهد ، این مسئله بسیار مهم و کارآمد است که توسط مدیریت این مورد بررسی و انجام می گیرد.
ایجاد برنامه و چارت وظایف در صرفه جویی در زمان و کاهش تنش ها بسیار نقش به سزایی ایفا می کند.
شفافیت در کار
داشتن شفافیت دیگر نکته مهمی در آشپزخانه می باشد که این مسئله بایستی از سمت مدیریت با پرسنل و بلعکس نیز حکم فرما باشد. شفافیت در خواسته و انتظارها از سمت مدیریت با پرسنل می تواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد و از سمت دیگر حس اهمیت و کارایی در پرسنل را به شدت افزایش دهد. در هر زمانی یک مدیر بایستی به طور کامل به صحبت های پرسنل خود گوش فرا دهد و در زمانی مقتضی تصمیم مناسبی بگیرد.
نوآوری و خلاقیت
یکی از نکات بسیار مهم در مدیریت آشپزخانه صنعتی نوآور بودن مدیر است. یک مدیریت خوب بایستی خلاق باشد و با پیشرفت و تغییرات پیرامون خود هم گام و هم سو باشد و این نوآوری را در تمام بخش های آشپزخانه خود لحاظ کند. می تواند این نوآوری را با افراد جوان تر گروه خود در میان بگزارد و از آنها برای ایجاد این نوآوری نظرخواهی کند. استفاده از کامپیوتر ، موبایل برنامه های جدید همگی می تواند افراد بیشتری را ترغیب به استفاده از محصولات تولیدی شما کند.
مدیریت بایستی نسبت به تغییرات که در طول زمان ایجاد می شود انعطاف پذیر باشد و تغییرات پیرامون خود را با آغوش باز بپذیرد و آنها را در کار خود بکار گیرد . خلاقیت در آشپزخانه می تواند از چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی تا نحوه طبخ غذاها را شامل شود.
تعامل با پرسنل
مدیر بایستی در تعامل کامل با پرسنل خود باشد و به آن ها حس اهمیت داشتن در مجموعه را بدهد. دادن مسئولیت به آن ها و توضیح کامل نسبت به مسئولیتی که دارند و انتظاری که مدیریت از آن ها دارد می تواند بسیار کمک کننده باشد. تقسیم عادلانه و بدور از هر گونه تبیض می تواند افراد را به انجام صحیح و درست آن مسئولیتی که به آنها محول شده است را بدهد. کارها بایستی به صورت کامل و جز جز بین افراد تقسیم شود و آگاهی دقیقی نسبت به انجام آنها داشته باشند .
مدیریت بایستی، پرسنل خود را درگیر مسایل روزانه و جاری آشپرخانه قرار دهد و آنها را مسئول تمام بخش های آشپرخانه بداند.
با برگزاری جلسه های کوتاه متوالی مجموعه را نسبت به تغییرات جدید آگاه نماید. ارائه مثال های روشن و واضح می تواند به این مسئله کمک بسیار زیادی کند.
چنانچه در استفاده از تجهیزات آشپزخانه خود به مشکل برخوردید، می توانید برای تعمیرات روی مجموعه ما حساب باز کنید. تعمیر تجهیزات آشپزخانه صنعتی تخصص ماست! لطفا برای دریافت مشاوره و کسب اطلاع از رفع مشکل به وجود آمده با شماره 09193936049 تماس حاصل نمایید.
پذیرش اشتباه
قبول اشتباه یکی از مواردی است که هر فردی چه مدیریت چه یکی از پرسنل مسبب آن باشد می تواند نیمی از مشکل را برطرف نماید. بنا بر هر دلیلی یک مشکلی رخ می دهد، بایستی فردی قبلو اشتباه کند. این رویداد برای پرسنل و مدیریت هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند و هر دو سمت به یک میزان پاسخگوی ایراد خود هستند. عذرخواهی در جمع و ابراز پشیمانی و سپس تشویق فرد خاطی می تواند به روحیه او در بهبود عملکرد خود و جبران اشتباه پیشین ترغیب نماید . مدیریت اصولی ایجاب می کند که پس از مدتی چنانچه فرد خاطی مشکل خود را برطرف نماید، با دادن هدیه، مرخصی تشویقی و هر چیزی که او را به ادامه اصلاح خود تشویق کند در حضور دیگر پرسنل از او تقدیر به عمل آورد.
چند نکته بهداشتی در آشپرخانه صنعتی
تمام افرادی که در آشپزخانه صنعتی مشغول به کار هستند باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند و از لحاظ فیزیکی و ظاهری بایستی هر روز آراسته و با ظاهری کاملن تمیز و مرتب در محل کار خود حاضر شوند . مدیریت نیز بایستی در این بخش سرآمد باشد.
یکی از نکاتی که مدیریت بایستی به آن توجه بسیار زیادی داشته باشد و هر روز به حفظ آن تاکید و به پرسنل خود نیز گوشزد کند، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و بهداشتی است که در خروجی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. استفاده از دستور المعل بهداشتی و چسباندن آن در تمام قسمت آشپزخانه و حتی در محل عبور و مرور مشتریان می تواند به همه این اطمینان را بدهد که این آشپرخانه با پروتکل های بهداشتی آشنا می باشد و هر روز به کار می برد .
چیدمان وسایل طبخ غذا ، آشپزخانه ، مدیریت و همگی میتواند نمای کلی مناسبی را در دیدگان مشتری قرار بدهد. استفاده از نورپردازی مناسب و رنگهای روشن در دکوراسیون می تواند حس بهداشت و تمیزی را القا کند و چنانچه کثیفی و آلودگی باشد به سرعت می توان تشخیص و به رفع آن اقدام کرد .
برخورد مناسب و با احترام با مشتریان حضوری و تلفنی در کنار کیفیت بالای غذای خود می تواند به جذب دائمی آن ها به مجموعه خودتان ترغیب و آن ها را مشتری دائمی شما بکند .